Jak porozumět etiketám olivových olejů

olivový olejPři výběru olivových olejů je důležité porozumět informacím na jejich etiketách. Kvalitní olivové oleje mají na etiketě uvedený nápis „extra virgin olive oil“ nebo český překlad „extra panenský olivový olej“. Pokud se pečlivěji zaměříme na složení olivového oleje, měl by se skládat pouze z extra panenských olivových olejů. Etiketa často obsahuje také nápis „vyrobeno pouze mechanickými postupy“. To znamená, že olej není ani rafinovaný ani chemicky upravovaný, což je opět známka té nejvyšší kvality oleje. Dále může výrobce uvádět, že je olej lisovaný za studena. To znamená, že při lisování olivového oleje nebyla překročena teplota 27°C. Čím je totiž teplota při lisování vyšší, tím více olivového oleje výrobce získá, avšak na úkor jeho kvality.

Často jsou však pravidla pro označování olivových olejů nejasná a tudíž se může stát, že některé údaje na lahvích vůbec nenaleznete. Co byste ale zpravidla na etiketě nalézt měli je datum sklizně, případně datum lahvování, či datum doporučené spotřeby (anglicky best before). Pokud výrobce uvádí datum spotřeby, datum výroby oleje lze snadno dopočítat. Trvanlivost olivových olejů se pohybuje kolem dvou let od nalahvování. Výrobci často uchovávají oleje ve speciálních nádržích a lahvují je až pokud obdrží objednávku.

Co se také často vytrácí z etiket  je tzv. acidita olivového oleje. Tento údaj, jak se často mylně domníváme, nemá nic společného s kyselou chutí. Jedná se o množství volných mastných kyselin. Čím je hodnota acidity nižší, tím je olivový olej kvalitnější. U extra panenských olivových olejů se musí acidita pohybovat do 0,8%. Oleje s aciditou kolem 0,2% patří k těm nejkvalitnějším.

Co značí na etiketě PDO či D.O.?

Jedná se o označení původu. PDO = Protected Designation of Origin D.O. = Denominacao Origin. Tyto olivové oleje jsou mnohem více kontrolovány místními autoritami, aby byly dodrženy příslušné kvalitativní standardy olejů. Na lahve se umísťují speciální etikety určující místo původu, v němž jsou oleje i kontrolovány. Každý region vydává svoje etikety určující chráněný původ.Označení PDO

V obchodech se nenechte zmást drahými olivovými oleji, které mají pouze pěkně marketingově zpracované obaly. Přesto, pokud chcete koupit kvalitní olivový olej, vyvarujte se nákupu olivových olejů pod 8 euro za litr (cca 200 Kč/l). Například obal s informací, na němž výrobce uvádí, že olivy byly sklizeny z několik set let starých olivovníků, Vás může nalákat, díky zdánlivé tradici výroby. Jedná se ale o pouhý marketingový tah. Takto staré olivovníky totiž neprodukují kvalitnější olivy než ty například „pouhých“ 20 let staré. Kvalita oliv je ovlivněna převážně půdou, ve které olivovník roste a počasím v daném roce. Věk olivovníků nemá nic společného s kvalitou olivových olejů.

Je lepší kupovat olivový olej ze samostatných podniků nebo z cooperativ (družstev)?

Pravdou je, že oba oleje mohou být velmi kvalitní. A v čem je tedy rozdíl? Samostatný podnik (estate) bývá oproti družstvům menší a  kvalita jeho olivového oleje  tak může kolísat rok od roku. Tím že malý výrobce produkuje méně olivového oleje, může na druhou stranu produkci lépe kontrolovat. Synonymem kvality tak není velikost výrobce. Obecně lze ale tvrdit, že  cooperativ (větších družstev) kvalita produkce tolik nekolísá.

Ocenění na etiketách

Dnešním trendem je vybírat oleje nebo také vína podle ocenění (tzv. medailí)  nalepených na obalech. Je to však jeden z dalších zavádějících faktorů při rozhodování o koupi produktu. Nejprve musíte pochopit princip těchto soutěží. Pořadatel soutěže požaduje od výrobce maximálně 2 litry olivového oleje plus vstupní poplatek, který se pohybuje okolo 150 eur. Co to v praxi znamená? Že výrobce pošle na soutěž 2 litry svého prémiového olivového oleje, vyhraje cenu a poté si nalepí nálepku na své další lahve s běžnými olivovými oleji. Není to pravidlo, ale děje se to. Někdy je běžnou praxí, že olivový olej daný na soutěž se neshoduje s olejem v lahvích s medailí. Tyto lahve už totiž nejsou dále kontrolovány a je to tedy zcela na poctivosti výrobce. Po přečtení tohoto odstavce si můžete udělat částečný obrázek o mezinárodních soutěžích. Není pak divu, že mnoho výrobců své kvalitní produkty do těchto soutěží nepřihlašuje. Rozhodně tím nechceme snižovat hodnotu těchto soutěží. Soutěže jsou zajisté potřeba a jsou určitě i ukazatelem kvality přihlášených produktů. Do hry však vstupuje i velká snaha o získání ocenění a následné vysoké prodeje.

Velmi důsledně jsou například kontrolovány vzorky v soutěži pořádané španělským ministerstvem zemědělství. Do soutěže musí výrobce zaslat 18 000 litrovou nádrž olivového oleje. Olivový olej je pak testován odbornou porotou. Kontrolují se vzorky z nádrže i vývoj olivového oleje v ní. Vítěz této soutěže si odnáší cenu, kterou lze přirovnat k oscarovému ocenění ve filmovém průmyslu. Výherce může nalepit vítězné medaile pouze na lahve olivového oleje nalahvovaného z kontrolovaných nádrží. Jenom opravdu ten nejlepší olivový olej získá každoročně toto ocenění. Je to jediná soutěž na světě, která takto striktně kontroluje kvalitu olivového oleje.

Pokud vezmete všechny tyto faktory při vybírání olivového oleje v potaz, pročtete si všechny důležité údaje na etiketě a porozumíte jim, pak určitě vyberete kvalitní olivový olej. Kvalita je však pouze první krok k Vaší spokojenosti. Že je olivový olej kvalitní totiž ještě neznamená, že Vám také bude chutnat. Co tedy následuje po porozumění obalu a zjištění kvalit oleje? Samozřejmě jeho ochutnání. Pokud máte možnost ochutnat více druhů olivových olejů, určitě neváhejte. Jen tak poznáte, který olej je pro Vás ten nejlepší.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.